Skip to main content

दृकश्राव्य व्याख्याने


दृकश्राव्य व्याख्याने  

८.  शिक्षणपद्धतींचा भारतीय वारसा: द ब्युटीफुल ट्री

वा. ना. दांडेकर जन्मशताब्दीनिमित्त आयोजित शिक्षण व्हावे चैतन्यदायी या व्याख्यानमालेत...



अध्यापाकाची प्रेरणा ते उपक्रमशीलता



चांदमल ताराचंद बोरा कॉलेज शिरूर जि पुणे व शिरूर तालुका गणित विज्ञान अध्यापक संघ शिरूर यांच्या वतीने
🔵 शिक्षकांसाठी ऑनलाइन व्याख्यानमाला 🔵
 
दुसरे पुष्प मंगळवार दिनांक 20/4/2021रोजी आहे.
 व्याख्याते : श्री प्रशांत दिवेकर -विभाग प्रमुख, शैक्षणिक उपक्रम संशोधिका, ज्ञानप्रबोधिनी पुणे *
 विषय : विज्ञान अध्ययनाची कौशल्ये जोपासताना 




By Sri Prashant Divekar,
Head, W.N. Dandekar teachers training center, Jnana Prabodhini, Pune;
Venue: VKV Golaghat, Assam


2. NEP 360: All about National Education Policy

Prangan Foundation, Streamed live on Aug 29, 2020

Webinar NEP 360-All About the National Education Policy 2020.
This webinar is brought to you by Prangan Foundation, Dombivli.
You are now attending the panel discussion led by-
Abhijit Kapre,
Lisa Lomdak,
Prashant Divekar
and Dr Victor Paul.

1. Theme: The Power of Social Sciences, Webinar on 14th March 2021 at 03:30 PM


Chief Guest: Shri. Harsh Chauhan, Chairperson of National Commission for Scheduled Tribes

Speakers of the day:

1. Shri Ashok Kumar Thakur: Founder, Muni International School

2. Shri. Prakash Somayaji: History Teacher, Isha Home School

3. Shri. Prashant Divekar: Teacher Trainer, Jnana Prabodhini

Youtube Link: https://www.youtube.com/watch?v=AwkpBnIePyI

प्रशांत दिवेकर
ज्ञान प्रबोधिनी, पुणे

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Reconstructing the Dockyard of Lothal

Activity: Reconstructing the Dockyard of Lothal               Lothal was one of the important cities of the Indus Valley Civilization, known for its remarkable dockyard, one of the earliest in the world. It shows how people of that time planned and built structures with great skill and understanding of their surroundings.               In this activity, you will observe the pictures of the Lothal Dockyard and imagine yourself as a planner responsible for its construction. You will think about the kind of information and decisions needed to build such a dockyard successfully. Through this, you will gain insight about abilities of ancient Indians.   Student Worksheet: Picture Analysis – The Dockyard of Lothal Learning Objective: To explore how ancient Indians combined knowledge from various fields and used researc...

बौद्धिक विकसनासाठी वाचन

  बौद्धिक विकसनासाठी वाचन ‘वाचन कर’ असे सुचवल्यावर काहीजणांना आनंद होतो तर अनेकजणांच्या कपाळावर आठ्या उमटतात. का वाचायचे ! कसे वाचायचे ! कशासाठी वाचायचे ! वाचताना काय करायचे ! वाचून झाल्यावर काय करायचे ! वाचून काय होणारें !!     असे अनेक प्रश्न , प्रतिक्रिया अनेकांच्या मनात डोकावत असतात. त्याची उत्तरे शोधण्याचा जो प्रयत्न करतो त्याला ‘वाचन कर’ सुचवल्यावर आनंद होण्याची शक्यता जास्त असते. वाचकाचा   पहिला सामना होतो तो वाचनाच्या तंत्राशी. अक्षरे, जोडाक्षरे , विरामचिन्हे अशा सांकेतिक लिपीतील चिन्हांशी मैत्री करत वाचक अर्थापर्यंत म्हणजेच शब्दापर्यंत येऊन   पोचतो आणि इथे खरे वाचन सुरू होते. अनेक वाचक या सांकेतिक चित्रांच्या जंजाळातच गुरफटतात. चिन्हांशी मैत्री झाली की अर्थाच्या खोलात डुबी मारण्यासाठी वाचक,   शब्द आणि शब्दांच्या अर्थछटा,   समानार्थी, विरुद्धअर्थी शब्द, वाक्प्रचार, वाक्य अशा टप्प्यात प्रवेश करतो. वाक्याला समजून घेत परिच्छेद, निबंध अशा शब्दसमूहात वाचक प्रवेश करतो. शब्दाच्या, वाक्याच्या अर्थछटा समजून घेत पूर्वज्ञानाशी सांगड घालत आपल्...

From Pages to Naturalists' Insights

                                            From Pages to Naturalists' Insights                                               Learning while Reading:                                                    Cry of the Kalahari I am a voracious reader, always eager to explore different genres of literature across various domains of knowledge. As a Maharashtrian and initially a Marathi medium student, I preferred reading in Marathi but gradually transitioned to reading books in English. Before pursuing natural science for my graduation, I was introduced to the lives and works of naturalists through books like Ashi Manasa Ashi Sahas, Chitre An...