Skip to main content

दृकश्राव्य व्याख्याने


दृकश्राव्य व्याख्याने  

८.  शिक्षणपद्धतींचा भारतीय वारसा: द ब्युटीफुल ट्री

वा. ना. दांडेकर जन्मशताब्दीनिमित्त आयोजित शिक्षण व्हावे चैतन्यदायी या व्याख्यानमालेत...



अध्यापाकाची प्रेरणा ते उपक्रमशीलता



चांदमल ताराचंद बोरा कॉलेज शिरूर जि पुणे व शिरूर तालुका गणित विज्ञान अध्यापक संघ शिरूर यांच्या वतीने
🔵 शिक्षकांसाठी ऑनलाइन व्याख्यानमाला 🔵
 
दुसरे पुष्प मंगळवार दिनांक 20/4/2021रोजी आहे.
 व्याख्याते : श्री प्रशांत दिवेकर -विभाग प्रमुख, शैक्षणिक उपक्रम संशोधिका, ज्ञानप्रबोधिनी पुणे *
 विषय : विज्ञान अध्ययनाची कौशल्ये जोपासताना 




By Sri Prashant Divekar,
Head, W.N. Dandekar teachers training center, Jnana Prabodhini, Pune;
Venue: VKV Golaghat, Assam


2. NEP 360: All about National Education Policy

Prangan Foundation, Streamed live on Aug 29, 2020

Webinar NEP 360-All About the National Education Policy 2020.
This webinar is brought to you by Prangan Foundation, Dombivli.
You are now attending the panel discussion led by-
Abhijit Kapre,
Lisa Lomdak,
Prashant Divekar
and Dr Victor Paul.

1. Theme: The Power of Social Sciences, Webinar on 14th March 2021 at 03:30 PM


Chief Guest: Shri. Harsh Chauhan, Chairperson of National Commission for Scheduled Tribes

Speakers of the day:

1. Shri Ashok Kumar Thakur: Founder, Muni International School

2. Shri. Prakash Somayaji: History Teacher, Isha Home School

3. Shri. Prashant Divekar: Teacher Trainer, Jnana Prabodhini

Youtube Link: https://www.youtube.com/watch?v=AwkpBnIePyI

प्रशांत दिवेकर
ज्ञान प्रबोधिनी, पुणे

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fostering Inquiry: Reflections of a Vijnana Doot in Chhote Scientists

 Fostering Inquiry: Reflections of a Vijnana Doot in Chhote Scientists Namaste, I am  Jidnyasa,  working as a Vijnana Doot , a teacher at the Chhote Scientists program at the Educational Activity Research Centre, Jnana Prabodhni, Pune. With a Master’s degree in science, I'm passionate about nurturing curiosity and fostering inquiry in school students for science. During the Chhote Scientists sessions, I am deeply engaged in activity-based science education. In this narration, I will share my experience of how I prepared, practiced, and what I observed during Chhote Scientists sessions. I feel glad to share my reflections during the journey.  As I geared up to prepare for a session on light for the 8th-standard students in the Chhote Scientists program....... Before diving into the inquiry-based session planning, I decided to perform a concept analysis of light. With a notebook in hand, I started jotting down different keywords (attributes) associated with light. The...

सत्यं च स्वाध्यायप्रवचने च।

  सत्यं च स्वाध्यायप्रवचने च। प्रकृति के सानिध्य में रहकर उसके साथ एकत्व का अनुभव करना , स्वाध्याय का प्रथम सूत्र है , जो हमें ब्रह्मांड के निर्माण और उसके रहस्यों को जानने की प्रेरणा देता है। जड़-चेतन धारणाओं से जुड़ी मूलकण , वंशसूत्र , गुणसूत्र जैसी सूक्ष्मतम चीज़ों के अध्ययन से लेकर ब्रह्मांड के विस्तार के अध्ययन तक का व्यापक आयाम हमें प्रकृति के गहनतम रहस्यों में प्रवेश करने का मार्ग प्रदान करता हैं। ब्रह्मांड के विशाल विस्तार और उसकी अनंतता को समझने का प्रयास करने के लिए पहला उपनिषदिक अध्ययन सूत्र है "ऋतं च स्वाध्याय प्रवचने च।" ऋतम् का अध्ययन ब्रह्मांड के नियमों और संरचनात्मक सिद्धांतों को समझने की कुंजी है। ऋतम् का अध्ययन   केवल दार्शनिक धारणा नहीं है , बल्कि यह ब्रह्मांड की रचना और उसके संचालन में निहित नियमों को   वैज्ञानिक दृष्टिकोणद्वारा गहराई से समझना है। यह हमें   सिखाता है कि ब्रह्मांड किस प्रकार संतुलित और सुव्यवस्थित रूप से कार्य करता है। ऋतम् का स्वाध्याय करते समय हम अपने परिवेश को गहराई से समझने लगते हैं। प्रकृति के रहस्यों की खोज और उन...

Manthan: Let’s Reflect on the Essence of Education: 1

  Material for Group Discussion Session Manthan: Let’s Reflect on the Essence of Education: 1 Thoughts of Maharshi Swami Dayanand Saraswati CHAPTER 2: Treats of the up-bringing of children "Mātṛmān Pitṛmān Ācāryavān Puruṣo Veda" – Śatapatha Brāhmaṇa. 1.     "Verily, that man alone can become a great scholar who has had the advantage of three good teachers, viz., father, mother, and preceptor." Blessed is the family, most fortunate is the child whose parents are godly and learned. The mother's healthy influence on her children surpasses that of everyone else. No other person can equal a mother inn her love for her children, or in her anxiety for their welfare. (Page 20) 2.     The mother's instructions to a child. A mother should so instruct her children as to make them refined in character and manners, and 21 they should never be allowed to misconduct themselves in any way. When the child begins to speak, his mother should see that he uses ...