Skip to main content

दृकश्राव्य व्याख्याने


दृकश्राव्य व्याख्याने  

८.  शिक्षणपद्धतींचा भारतीय वारसा: द ब्युटीफुल ट्री

वा. ना. दांडेकर जन्मशताब्दीनिमित्त आयोजित शिक्षण व्हावे चैतन्यदायी या व्याख्यानमालेत...



अध्यापाकाची प्रेरणा ते उपक्रमशीलता



चांदमल ताराचंद बोरा कॉलेज शिरूर जि पुणे व शिरूर तालुका गणित विज्ञान अध्यापक संघ शिरूर यांच्या वतीने
🔵 शिक्षकांसाठी ऑनलाइन व्याख्यानमाला 🔵
 
दुसरे पुष्प मंगळवार दिनांक 20/4/2021रोजी आहे.
 व्याख्याते : श्री प्रशांत दिवेकर -विभाग प्रमुख, शैक्षणिक उपक्रम संशोधिका, ज्ञानप्रबोधिनी पुणे *
 विषय : विज्ञान अध्ययनाची कौशल्ये जोपासताना 




By Sri Prashant Divekar,
Head, W.N. Dandekar teachers training center, Jnana Prabodhini, Pune;
Venue: VKV Golaghat, Assam


2. NEP 360: All about National Education Policy

Prangan Foundation, Streamed live on Aug 29, 2020

Webinar NEP 360-All About the National Education Policy 2020.
This webinar is brought to you by Prangan Foundation, Dombivli.
You are now attending the panel discussion led by-
Abhijit Kapre,
Lisa Lomdak,
Prashant Divekar
and Dr Victor Paul.

1. Theme: The Power of Social Sciences, Webinar on 14th March 2021 at 03:30 PM


Chief Guest: Shri. Harsh Chauhan, Chairperson of National Commission for Scheduled Tribes

Speakers of the day:

1. Shri Ashok Kumar Thakur: Founder, Muni International School

2. Shri. Prakash Somayaji: History Teacher, Isha Home School

3. Shri. Prashant Divekar: Teacher Trainer, Jnana Prabodhini

Youtube Link: https://www.youtube.com/watch?v=AwkpBnIePyI

प्रशांत दिवेकर
ज्ञान प्रबोधिनी, पुणे

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

सह वीर्यं करवावहै।

  सह वीर्यं करवावहै। गेल्या महिन्यात व्हॉट्स अॅपवर एक व्हिडिओ शेअर झाला. कोकणी जेवणातील पदार्थ त्या चित्रफितीत दाखवले होते. त्याची लिंक २००१ मध्ये अपरांत अभ्यास दौऱ्यात सहभागी झालेल्या मुलींना पाठवली आणि यातील कायकाय आठवते ? असं विचारल्यावर या गावात या काकूंकडे या सहलीत मी पहिल्यांदा सांदण खाल्ले होते , आम्ही सर्वांनी मिळून फणस सोलला होता , रात्री मांडवाखाली पोंक्षे सरांनी अंतुबर्वा वाचून दाखवला होता , दिलीप कुलकर्णींबरोबर देवराई पाहिली होती , एका बंदरात छोट्या बोटीने मोठ्या बोटीपर्यंत गेलो आणि मग मोठ्या बोटीवर दोरीची शिडी चढून गेलो होतो , खाजण पाहिले होते , सागरी गुहा पाहिली होती असे अनेक शब्द गोळा झाले. एक अध्यापक म्हणून मी आयोजित केलेली ती पहिलीच सहल होती. आज मागे वळून बघताना या सहलीच्या आयोजनात मी काय शिकलो ?   परिसर बघायचा कसा हे मला थोडेफार माहिती होते पण परिसर दाखवायचा कसा हे शिकलो.  दुसऱ्याला परिसराची ओळख करून देताना आपण परिसर अनुभवायचा कसा असतो हे शिकलो. एखादा उपक्रम फक्त शिक्षकांचा न राहता तो उपक्रम    विद्यार्थ्यांचा उपक्रम कसा होईल , नव्हे दोघांचा एकत्र शिकण्याचा उप

Task Instructions for PBL Guide Teachers : Enriching Skills Required for PBL

  Task Instructions for PBL Guide Teachers Thoughts on Enriching Skills Required for PBL Objective: To enrich the understanding of skill enrichment required for Project-Based Learning (PBL) by developing a comprehensive mind map and writing a short note. Steps: 1.     Review Shared Diagram: Begin by reviewing the diagram that lists a few skills required for project work, which has been shared with you along with activity instructions. 2.     Expand the Skill List: Add to the list of skills required for effective project work. 3.     Develop a Mind Map: Create a new mind map that represents the importance and scope of skill enrichment for PBL, Organize the skills into categories and show their relationships and interdependencies. 4.     Write a Short Note: ·        Based on your mind map, write a short note covering the following points: ·        Importance of Skill Enrichment to Enhance student engagement and PBL outcomes. ·        Ideas to Work with Students:

Nurturing the Sankalpshakti i.e. Power of Resolution

  Nurturing the Sankalpshakti i.e. Power of Resolution through Varsharambha and Varshant Upasana   Dear DAV Teachers, I trust this letter finds you in good health and flourishing in your noble mission of shaping the minds and hearts of our students. I am compelled to express my deepest appreciation on behalf of team Jnana Prabodhini for your dedicated efforts in organizing and facilitating Varshant Upasana at DAV. To conclude this year-long journey from Varsharambha Upasana to Varshant Upasana , we reflect on our conviction regarding the indispensable role of this process in cultivating the Power of resolution ( Sankalpshakti ) among our students. As we continue to uphold the rich tradition of educational samskara rituals pioneered by Jnana Prabodhini, such as the Vidyarambh, Varsharambh, Varshant, and Vidyavrat , they embody the essence of Bharatiya educational philosophy. Through these ceremonies, we seek to imbue our students with a sense of purpose and direction, r