Skip to main content

Problem-Based Projects : 2 Subject-wise Examples of Problem-based Project:

  Project-Based Learning (PBL): Learning in Action! 8

Problem-Based Projects : 2 

Subject-wise Examples of Problem-based Project: 

Science:

·        Study of the environmental impact of a proposed expansion project on the school campus, considering factors like habitat disruption, waste management, energy consumption, sustainability etc. 

·        Investigating the energy consumption patterns within the residential complex, identifying opportunities for energy-efficient upgrades to reduce environmental impact.

·        Exploring the dietary habits and nutrition of classmates to suggest health wellness programs.

·        Studying the safety and quality of produce in the vegetable market or glossary shop, assessing factors like pesticide use, storage, and hygiene.

·        Exploring methods to reduce food waste and extend the shelf life of products in grocery shops.  

Mathematics:

·        Study of optimizing the allocation of learning spaces and classrooms for various classes and extracurricular activities.

·        Learning about Budget and Expense Management of the residential complex, accounting for maintenance, utilities, and community services.

·        Study of time management and effective study habits of classmates.

·        Learning about pricing strategies, supply and demand dynamics, and economic sustainability in the vegetable market.

·        Study of inventory management, ordering quantities, and stock rotation for grocery shop items.

Social Science:

·        Study of methods used by the school for community engagement and suggest methods to enhance community engagement within the school campus.

·        study of conflicts or disputes among residents and methods for addressing them in the residential complex.

·        Learning about health challenges faced by classmates and finding solutions based on causes. 

·        Exploring the social interactions and relationships between vendors and customers in the vegetable market. 

·        Learning about consumer behaviour and marketing techniques used in grocery shops. 

Languages:

·        Study different nameplates and instruction panels on the school campus and design new plates and instruction boards on the school campus by identifying needs. 

·        Study of linguistic diversity within the residential complex. 

·        Study of language used in the vegetable market and suggest marketing gingals, slogans and instruction boards for market management. 

·        Study of product labelling for grocery shop items, and suggest methods to diverse customer needs. 

Problem-based projects prepare students to tackle multifaceted challenges in the real world by fostering a deep understanding of the interconnectedness of different subjects and the practical application of their learning.

Prashant Divekar 

Jnana Prabodhini, Pune




Comments

Popular posts from this blog

Nation in Image: Symbols that Shape Nations

                                                          Symbols that Shape Nations This activity introduces students to how nations use visual symbols and personifications to express identity, unity, and political values. By examining global examples and comparing them with Abanindranath Tagore’s Bharat Mata, learners explore how imagery shapes nationalism and deepen their understanding of the Bharatiya concept of Rāṣṭra. Identify images and by using references complete the table   (Support Independent Learning, Comparison & analysis) 2.  Compare the above images with Abanindranath Tagore’s image of Bharat Mata. How does it reflect Indian values? (Analysis & synthesis) 3.  How does the practice of personifying nations—often through female figures—shape our understandin...

आ. कै. उषाताईंबद्दल .....

  आ. कै. उषाताईंबद्दल  लेखन : स्मरणिकेसाठी माझा आणि उषाताईंचा पहिला संबंध २००१ मध्ये   एका मुलाखतीच्या निमित्ताने आला. प्रबोधिनीतील कामाचे दुसरे-तिसरे वर्ष असेल ,   थोडे जास्तीचे मानधन मिळण्यासाठी   प्रज्ञा मानसमध्ये एका प्रकल्पात मी काम करावे अशा कल्पनेतून पोंक्षेसरांनी मला ती मुलाखत द्यायला सांगितली होती. गिरीशराव , उषाताई आणि एक-दोन तज्ज्ञ असे पॅनल होते. मुलाखतीनंतर काही दिवसांनी मला उषाताईंना भेटण्यास सांगण्यात आले. मग त्यांच्याबरोबर थोडी सविस्तर प्रश्नोत्तरे झाली. प्रश्नोत्तराच्या शेवटी त्यांनी सांगितले , " आता इथे काम करायचे असेल तर ट्रेक , सहली , शिबिरे यांना मनात आले की जाता येणार नाही. " त्यावेळी प्रशालेत   आणि इतर अनेक विभागांबरोबर माझे असे मजेचे उद्योग चालू होते. प्रज्ञा मानसच्या पाचव्या मजल्यावरून प्रशालेच्या तिसऱ्या मजल्यावर येईपर्यंत विचार केला आणि खाली आल्यावर पोंक्षेसरांना सांगितले निवड झाली असली तरी त्यांना नाही म्हणून कळवा. त्यानंतर उषाताईंचा संबंध आला तो थेट आठ-दहा वर्षांनी , त्यावेळी मी सोलापूर प्रबोधिनीत निवासी होतो आणि उषाताई सोलाप...

तंत्रज्ञानी नवे सहस्रक…

  तंत्रज्ञानी नवे सहस्रक … ज्ञान प्रबोधिनीत अनेक समूहगीते म्हणली जातात. त्यातील एका पद्याचे धृवपद आठवते. तंत्रज्ञानी नवे सहस्रक केवळ वैभव सांगतसे अध्यात्मासह विज्ञानाची हाक तुझी परि मनी वसे मानवाच्या समूह विकसनात तंत्रज्ञानाने महत्त्वाची भूमिका बजावली आहे. आगीवर नियंत्रण, चाकाचा शोध, लोह खनिजाचा वापर असे या प्रवासातील महत्त्वाचे ठळक टप्पे नोंदवता येतील. या सहस्रकातील गेल्या चार शतकांत विज्ञान आणि तंत्रज्ञानाच्या ज्ञानशाखा झपाट्याने विकसित झाल्या आहेत. मानवी समाजाच्या शैक्षणिक रचनांमध्ये तंत्रज्ञानाचे शिक्षण हा गाभाघटक बनला आहे.   स्वातंत्र्य मिळाल्यानंतर औद्योगिक विकासासाठी आवश्यक कुशल मनुष्यबळ निर्माण व्हावे म्हणून   विद्यार्थ्यांनी तंत्रज्ञानाचे शिक्षण घ्यावे यासाठी प्रोत्साहन देण्यात आले. शालेय स्तरावर विद्यार्थ्यांना   तंत्रज्ञानाच्या अभ्यास शाखांची तोंडओळख व्हावी, आवड निर्माण व्हावी आणि उच्च शिक्षणात तंत्रज्ञानाच्या ज्ञान शाखांची निवड करण्यास प्रोत्साहन मिळावे म्हणून कार्यानुभव,   टेक्निकलसारखे विषय अभ्यासक्रमांत समाविष्ट करण्यात आले. आजच्या गरजा ...