कर्मयोगश्लोकसंग्रहः
अथ श्रीमद् भगवद्
गीतासु कर्मयोगः
श्रीभगवानुवाच
कर्मजं बुद्धियुक्ता हि फलं त्यक्त्वा मनीषिण: |
जन्मबन्धविनिर्मुक्ता: पदं गच्छन्त्यनामयम् ॥२—५१॥
ज्ञानी समत्व-बुद्धीनें कर्माचें फळ सोडूनी
जन्माचे तोडिती बंध पावती पद अच्युत ॥२—५१॥
विहाय कामान्य: सर्वान्पुमांश्चरति नि:स्पृह: |
निर्ममो निरहङ्कार: स शान्तिमधिगच्छति ॥२-७१॥
सोडूनि कामना सर्व फिरे होऊनि निःस्पृह
अहंता ममता गेली झाला तो शांति-रूप चि ॥२-७१॥
न कर्मणामनारम्भान्नैष्कर्म्यं पुरुषोऽश्नुते |
न च संन्यसनादेव सिद्धिं समधिगच्छति ॥३-४ ॥
न कर्मारंभ टाळूनि लाभे नैष्कर्म तें कधीं
संन्यासाच्या क्रियेनें चि कोणी
सिद्धि न मेळवी ॥३-४ ॥
न हि कश्चित्क्षणमपि जातु तिष्ठत्यकर्मकृत् |
कार्यते ह्यवश: कर्म सर्व: प्रकृतिजैर्गुणै: ॥३-५॥
कर्माविण कधीं कोणी न राहे क्षण-मात्र हि
प्रकृतीच्या गुणीं सारे बांधिले करितात चि ॥३-५॥
कर्मेन्द्रियाणि संयम्य य आस्ते मनसा स्मरन् |
इन्द्रियार्थान्विमूढात्मा मिथ्याचार: स उच्यते ॥३-६॥
इंद्रियें करिता कर्म मूढ त्यांस चि रोधुनी
राहतो भोग चिंतूनि तो मिथ्याचार बोलिला ॥३-६॥
अधिष्ठानं तथा कर्ता करणं च पृथग्विधम् |
विविधाश्च पृथक्चेष्टा दैवं चैवात्र पञ्चमम् ॥१८-१४ ॥
अधिष्ठान अहंकार तशीं विविध साधने
वेगळाल्या क्रिया नाना दैव तें येथ
पाचवें ॥१८-१४ ॥
नियतं सङ्गरहितमरागद्वेषत: कृतम् |
अफलप्रेप्सुना कर्म यतत्सात्विकमुच्यते ॥१८-२३॥
नेमिलें जें न गुंतूनि राग-द्वेष न राखतां
केलें निष्काम-वृतीनें कर्म तें होय सात्विक ॥१८-२३॥
यत्तुžकामेप्सुना कर्म
साहङ्कारेण वा पुन: |
क्रियते बहुलायासं तद्राजसमुदाहृतम् ॥१८-२४॥
धरूनि कामना चित्तीं जें अहंकार-पूर्वक
केलें महा खटाटोपें कर्म तें होय राजस ॥१८-२४॥
अनुबन्धं क्षयं हिंसामनपेक्ष्य च पौरुषम् |
मोहादारभ्यते कर्म यतत्तामसमुच्यते ॥१८-२५॥
विनाश वेंच निष्पत्ति सामर्थ्य हि न पाहतां
आरंभिलें चि जें मोहें कर्म तें होय तामस ॥१८-२५॥
उद्धरेदात्मनात्मानं नात्मानमवसादयेत् |
आत्मैव ह्यात्मनो बन्धुरात्मैव रिपुरात्मन: ॥६-५॥
उद्धरावा स्वयें आत्मा खचूं देऊं नये कधीं
आत्मा चि आपला बंधु आत्मा चि रिपु आपुला ॥६-५॥
मुक्तसङ्गोऽनहंवादी धृत्युत्साहसमन्वित: |
सिद्ध्यसिद्ध्योर्निर्विकार: कर्ता सात्विक उच्यते ॥१८-२६॥
निःसंग निरहंकार उत्साही धैर्य-मंडित
फळो जळो चळे ना तो कर्ता सात्विक बोलिला ॥१८-२६॥
अन्नाद्भवन्ति भूतानि पर्जन्यादन्नसम्भव: |
यज्ञाद्भवति पर्जन्यो यज्ञ: कर्मसमुद्भव: ॥३-१४॥
अन्नापासूनि हीं भूतें पर्जन्यांतूनि अन्न तें
यज्ञें पर्जन्य तो होय यज्ञ कर्मामुळें घडे ॥३-१४॥
कर्म ब्रह्मोद्भवं विद्धि ब्रह्माक्षरसमुद्भवम् |
तस्मात्सर्वगतं ब्रह्म नित्यं यज्ञे प्रतिष्ठितम् ॥३-१५॥
प्रकृतीपासुनी क्रम ब्रह्मीं प्रकृति राहिली
ऐसें व्यापक ते ब्रह्म यज्ञांत भरलें सदा ॥३-१५॥
यस्त्विन्द्रियाणि मनसा नियम्यारभतेऽर्जुन |
कर्मेन्द्रियै: कर्मयोगमसक्त: स विशिष्यते ॥३-७ ॥
जो इंद्रियें मनानें तीं नेमुनी त्यांस राबवी
कर्म-योगांत निःसंग तो विशेष चि मानिला ॥३-७ ॥
कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन |
मा कर्मफलहेतुर्भूर्मा ते सङ्गोऽस्त्वकर्मणि ||२-४७ ||
कर्मांत चि तुझा भाग तो फळांस नसो कधीं
नको कर्म-फळीं हेतु अकर्मी वासना नको ||२-४७ ||
योगस्थ: कुरु कर्माणि सङ्गं त्यक्त्वा धनञ्जय |
सिद्ध्यसिद्ध्यो: समो भूत्वा समत्वं योग उच्यते ॥२-४८॥
फळ लाभो न लाभो तूं निःसंग सं
होउनी
योग-युक्त करीं कर्में योग-सार समत्व चि ॥२-४८॥
बुद्धियुक्तो जहातीह उभे सुकृतदुष्कृते |
तस्माद्योगाय युज्यस्व योग: कर्मसु कौशलम् ॥२-५०॥
येथें समत्व-बुद्धीनें टळे सुकृत-दुष्कृत
समत्व जोड ह्यासाठीं तें चि कर्मांत कौशल ॥२-५०॥
यत: प्रवृत्तिर्भूतानां येन सर्वमिदं ततम् |
स्वकर्मणा तमभ्यर्च्य सिद्धिं विन्दति मानव: ॥१८-४६॥
जो प्रेरी भूत-मात्रास ज्याचा विस्तार विश्व हें
स्व-कर्म-कुसुमीं त्यास पूजितां मोक्ष लाभतो ॥१८-४६॥
तस्मादसक्त: सततं कार्यं कर्म समाचर |
असक्तो ह्याचरन्कर्म परमाप्नोति पूरुष: ॥३-१९॥
म्हणूनि नित्य निःसंग करीं कर्तव्य कर्म तूं
निःसंग करितां कर्म कैवल्य-पद पावतो ॥३-१९॥
कर्मणैव हि संसिद्धिमास्थिता जनकादय: |
लोकसंग्रहमेवापि सम्पश्यन्कर्तुमर्हसि ॥३-२०॥
कर्म-द्वारा चि सिद्धीस पावले जनकादिक
करीं तूं कर्म लक्षूनि लोक-संग्रह-धर्म हि ॥३-२०॥
यद्यदाचरति श्रेष्ठस्तत्तदेवेतरो जन: |
स यत्प्रमाणं कुरुते लोकस्तदनुवर्तते ॥३-२१॥
जें जें आचरितो श्रेष्ठ तें तें चि दुसरे जन
तो मान्य करितो जें जें लोक चालवितात तें ॥३-२१॥
सक्ता: कर्मण्यविद्वांसो यथा कुर्वन्ति भारत |
कुर्याद्विद्वांस्तथासक्तश्चिकीर्षुर्लोकसंग्रहम् ॥३-२५॥
गुंतूनि करिती ज्ञात्यानें मोकळेपणें
करावें कर्म तैसें चि इच्छुनी लोक-संग्रह ॥३-२५॥
मयि सर्वाणि कर्माणि संन्यस्याध्यात्मचेतसा |
निराशीर्निनर्ममो भूत्वा युध्यस्व विगतज्वर: ॥३-३०॥
मज अध्यात्म-वृत्तीनें सर्व कर्में समर्पुनी
फलाशा ममता सर्व सोडुनी झुंज तूं सुखें ॥३-३०॥
कर्मण्यकर्म य: पश्येदकर्मणि च कर्म य: |
स बुद्धिमान्मनुष्येषु स युक्त: कृत्स्नकर्मकृत् ॥४-१८॥
कर्मीं अकर्म जो पाहे अकर्मीं जो तसे
तो बुद्धिमंत लोकांत तो योगी कृत-कृत्य तो ॥४-१८॥
त्यक्त्वा कर्मफलासङ्गं नित्यतृप्तो निराश्रय: |
कर्मण्यभिप्रवृत्तोऽपि नैव किञ्चित्करोति स: ॥४-२०॥
नित्य-तृप्त निराधार न राखे फल-वासना
गेला गढूनि कर्मांत तरी कांही करी चि ना ॥४-२०॥
निराशीर्यतचित्तात्मा त्यक्तसर्वपरिग्रह: |
शारीरं केवलं कर्म कुर्वन्नाप्नोति किल्बिषम् ॥४-२१॥
संयमी सोडुनी सर्व इच्छेसह परिग्रह
शरीरें चि करी कर्म दोष त्यास न लागतो ॥४-२१॥
गतसङ्गस्य मुक्तस्य ज्ञानावस्थितचेतस: |
यज्ञायाचरत: कर्म समग्रं प्रविलीयते ॥४-२३॥
ज्ञानांत बैसली वृत्ति संग सोडूनि मोकळा
यज्ञार्थ करितो कर्म जाय सर्व जिरूनि ते ॥४-२३॥
ॐ तत्सदिति श्रीमद् भगवद्
गीतासूपनिषत्सु ब्रह्मविद्यायां
योगशास्रे श्रीकृष्णार्जुनसंवादे
कर्मयोगश्लोकसंग्रहः ।
हरिः ॐ तत्सत् ।
संदर्भ : पदावली, विवेकानंद केंद्र, कन्याकुमारी,
गीता-गीताई; संकलन, ज्ञान प्रबोधिनी
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